تاریخچه بازیهای آنلاین به تعقیب بازیها و تفریحات چندنفره در دورانی که از تکنولوژی اطلاعات و اینترنت بهرهبری نمیشد، باز میگردد. با گذشت زمان و تکامل فناوری، بازیهای آنلاین به یک صنعت بزرگ تبدیل شدند. در ادامه به تاریخچه و تکامل بازیهای آنلاین میپردازیم:
- دهه 1960: بازیهای چندنفره اولیه از طریق شبکههای محلی ایجاد شدند. این بازیها به صورت معمول بر روی کامپیوترهای دانشگاهی و مؤسسات علمی اجرا میشدند و اغلب در محدوده جغرافیایی محدود انجام میشدند.
- دهه 1970: با پیدایش اولین بازیهای آرکید (arcade) مانند "Pong" و "Space Invaders"، مفهوم بازیهای چندنفره عمومیتر شد. این بازیها تنها از طریق دستگاههای بازی آرکید قابل بازی بودند.
- دهه 1980: با ورود کامپیوترهای شخصی به بازار، بازیهای کامپیوتری چندنفره اولیه نیز بر روی این دستگاهها شکل گرفت. بازیهایی مانند "Doom" و "Quake" با استفاده از مدمهای تلفن مخاطب (modem) اجازه بازی با دیگران از راه دور را میدادند.
- دهه 1990: با توسعه اینترنت و افزایش پهنای باند، بازیهای آنلاین شروع به جلب توجه بیشتری از افراد کردند. بازیهای چندنفره آنلاین مانند "Ultima Online" و "EverQuest" به عنوان اولین بازیهای نقشآفرین آنلاین محسوب میشوند.
- دهه 2000: با تأسیس شرکتهای نه چندان بزرگ مانند Blizzard و رشد بازار کامپیوترهای شخصی، بازیهای آنلاین چندنفره به یک صنعت پررشد تبدیل شدند. بازیهای آنلاین معروفی مانند "World of Warcraft" و "Counter-Strike" در این دوره ایجاد شدند.
- دهه 2010: ورود به دنیای بازیهای آنلاین با پلتفرمهای موبایل و نسل جدید کنسولهای بازی توسعه یافت. این دوره با تأسیس بازیهای موبایل معروف مانند "Angry Birds" و پدیدارشدن بازیهای بتل رویال اغلب برزگر شد.
- دهه 2020: با رشد پیشرفتهای گرافیکی، تکنولوژی و اینترنت با سرعت بالا، بازیهای آنلاین به ابعاد واقعیت مجازی و افزوده نیز تعداد زیادی بازی آنلاین چندنفره برای واقعیت مجازی ایجاد شد.
همچنین، بازیهای آنلاین تأثیرات اجتماعی گستردهتری نیز داشتند و با جوامع مجازی و شبکههای اجتماعی میتوانند به ارتقاء تعاملات اجتماعی و فرهنگ جهانی کمک کنند. این بازیها به تعداد زیادی از افراد در سراسر جهان این امکان را میدهند که با یکدیگر در تعامل باشند و تجربیات مشترکی داشته باشند.
تاریخچه بازیهای آنلاین به تعقیب بازیها و تفریحات چندنفره در دورانی که از تکنولوژی اطلاعات و اینترنت بهرهبری نمیشد، باز میگردد. با گذشت زمان و تکامل فناوری، بازیهای آنلاین به یک صنعت بزرگ تبدیل شدند. در ادامه به تاریخچه و تکامل بازیهای آنلاین میپردازیم:
- دهه 1960: بازیهای چندنفره اولیه از طریق شبکههای محلی ایجاد شدند. این بازیها به صورت معمول بر روی کامپیوترهای دانشگاهی و مؤسسات علمی اجرا میشدند و اغلب در محدوده جغرافیایی محدود انجام میشدند.
- دهه 1970: با پیدایش اولین بازیهای آرکید (arcade) مانند "Pong" و "Space Invaders"، مفهوم بازیهای چندنفره عمومیتر شد. این بازیها تنها از طریق دستگاههای بازی آرکید قابل بازی بودند.
- دهه 1980: با ورود کامپیوترهای شخصی به بازار، بازیهای کامپیوتری چندنفره اولیه نیز بر روی این دستگاهها شکل گرفت. بازیهایی مانند "Doom" و "Quake" با استفاده از مدمهای تلفن مخاطب (modem) اجازه بازی با دیگران از راه دور را میدادند.
- دهه 1990: با توسعه اینترنت و افزایش پهنای باند، بازیهای آنلاین شروع به جلب توجه بیشتری از افراد کردند. بازیهای چندنفره آنلاین مانند "Ultima Online" و "EverQuest" به عنوان اولین بازیهای نقشآفرین آنلاین محسوب میشوند.
- دهه 2000: با تأسیس شرکتهای نه چندان بزرگ مانند Blizzard و رشد بازار کامپیوترهای شخصی، بازیهای آنلاین چندنفره به یک صنعت پررشد تبدیل شدند. بازیهای آنلاین معروفی مانند "World of Warcraft" و "Counter-Strike" در این دوره ایجاد شدند.
- دهه 2010: ورود به دنیای بازیهای آنلاین با پلتفرمهای موبایل و نسل جدید کنسولهای بازی توسعه یافت. این دوره با تأسیس بازیهای موبایل معروف مانند "Angry Birds" و پدیدارشدن بازیهای بتل رویال اغلب برزگر شد.
- دهه 2020: با رشد پیشرفتهای گرافیکی، تکنولوژی و اینترنت با سرعت بالا، بازیهای آنلاین به ابعاد واقعیت مجازی و افزوده نیز تعداد زیادی بازی آنلاین چندنفره برای واقعیت مجازی ایجاد شد.
همچنین، بازیهای آنلاین تأثیرات اجتماعی گستردهتری نیز داشتند و با جوامع مجازی و شبکههای اجتماعی میتوانند به ارتقاء تعاملات اجتماعی و فرهنگ جهانی کمک کنند. این بازیها به تعداد زیادی از افراد در سراسر جهان این امکان را میدهند که با یکدیگر در تعامل باشند و تجربیات مشترکی داشته باشند.